dum och ung

Svårläst sid.105

"fortsättningar hur man än aktar sig och alltid identiska: det smetas ut och bleknar och mitt i allt det vita ett väntrum och något som är på väg att dö. Man trycker sig mot stolsryggen, huvudet spränger. Klockor på väggarna som om tiden skulle fortsätta att existera och damtidningar uppslagna på mitten för man har blivit tvungen att gå innan man hann klart. Någon som upprepar för sig själv att jag trodde aldrig det skulle hända mig och någon som upprepar alldeles bredvid att i början var allting annorlunda. Och man hör ingenting för det hörs inte när det dör. Överljudssmärta. Vi skulle gå en egen, en alternativ, inga kompromisser. Vi skulle inte som alla andra, inga radhus, hundar. Alltid utan förbokningar och beroende på humöret, bilen tvärs över. Och det skulle inte finnas några kontrakt, bara det att jag älskar dig tills det tar slut och du älskar mig tills det tar slut och exakt samtidigt i så fall på grund av minst av allt döden för man kan inte föreställa sig andra godtagbara skäl om man älskar på sådana villkor. Det var helt utan förbehåll, helt utan underskrifter och vi skulle inte ge efter, böja oss för konventionerna. Aldrig ge upp den rörelsen motsols, fotsulorna dina mot mina under täcket. Din hand om min vrist, mina fingrar i rundgång på din rygg. Inga genomsnitt, åtrå spänd till bristningsgräns. Vi skulle inte bli som alla andra, vi skulle höja blicken, ta en omväg, jag på pakethållaren. Det skulle bli regn, vi skulle sjukanmäla oss från dina middagar och älska hela eftermiddagarna. Men vi amputerar, är det jag som börjar? (nej) tar bort din arm när den täcker synfältet. Landningsbanan vi som brukar klara oss oskadda men hjulen har låst sig och det kommer att göra ont, det kommer att göra ordentligt ont, spridda bitar bränd plåt över gräsmattorna. Trumhinnan spräcks, du säger, men jag hör inte, att du trodde aldrig att det skulle hända dig." Du är stark
2011-07-30 @ 02:54:43 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0