dum och ung

Måndag



Läste i Metro idag om en hund som dött  då han sjönk ner  i en glödande hög av aska. 
Askan var restprodukter från bruket Bäckhammars massaproduktion. 
Det tas även upp att det är farligt för små barn efter vad som hänt, eftersom det kan se ut som en rolig hög att leka på. Men i själva verket är det en såkallad dödsfälla.

Det som gör mig så upprörd är: 

Denna artikel får nästan en helsida. Det är en bild på hunden som dog och hans 16åriga matte som var ute och gick med honom då det hände. 
Jag förmodar att de flesta som läser detta tänker "ååh vad hemskt!" och känner med den stackars hunden och familjen som förlorade honom.  Och inte ser jag något fel i detta. 
Men felet jag ser är att så fort det handlar om våra husdjur eller en hund och katt som blivit vanskött, så är det ett brott och folk äcklas av det. Men grisar, kor, höns, kycklingar och andra djur vi vanligtvis äter i Sverige berör dem inte. På något sätt väljer dem att leva med att inte veta, att ignorera. Men deras egna hund skulle dem aldrig äta. Fy så vidrigt! 


Det gör mig ledsen. 


2009-01-12 @ 13:40:15 Permalink


Kommentarer
Postat av: good morning terrorism

jag tror att det synsättet bottnar sig i vilken kontakt man har med de olika sortens djuren.

min familj har själv haft katter, hund, hästar, höns och får.

kontakten man får med ett djur som man lever sida vid sida med (tex hund) är inte den samma som kontakten med ett får.

ett sällskapsdjur blir lite mer än ett djur i "ägarens" ögon, och när man har passerat den där fina gränsen är djuret inte så ätbart längre. för det har blivit en vän. och jag skulle då aldrig käka min kompis.



förstår du vad jag menar eller blev det snurrigt?

2009-01-12 @ 14:58:17
URL: http://terrorism.blogsome.com
Postat av: good morning terrorism

Jag vet inte om jag tycker att det är så hemskt faktiskt. En hund är ett socialt djur som människan haft till sällskap, kompis, jakt osv sen en väldigt lång tid tillbaka i tiden. Valet faller sig helt naturligt i mina ögon.

Ställ istället valet mellan en ko och en gris istället, dem emellan tycker jag att man kan jämföra. Och jag tror inte att valet dem emellan är så självklart... Sällskapsdjur och nyttodjur är inte samma sak.



Sen vad man har för åsikter om vad man har djur till, det är en annan femma...

2009-01-12 @ 17:30:25
URL: http://terrorism.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0